PROJEKTAI

2024-11-06

AKREDITACIJOS DARBO STEBĖJIMO VIZITAS PORTUGALIJOJE spalio 28-lapkričio 4

Vykdant ERASMUS+ akreditacijos veiklas š.m. spalio 28-lapkričio 4 dienomis R.Velykis ir J. Velykienė dalyvavo darbo stebėjimo vizite Portugalijoje, Fungchal mieste. Darbo stebėjimo veiklas ir kultūrinę programą organizavo  EPD European Projects Development, kurie kasmet kviečia įvairių švietimo institucijų iš Lietuvos atstovus atvykti patirties apsikeitimui. Tą kartą dalyvavo net virš 50 atstovų iš įvairių Lietuvos profesinio lavinimo organizacijų. Mus pakvietė susipažinti, kaip veikia Portugalijos švietimo sistema jaunimo ir suaugusiųjų srityse bei TAU veiklomis. Kai kurios profesinio lavinimo mokyklos yra modernizuotos, tačiau yra ir silpnai finansuojamų įstaigų, nes trūksta pačių studentų dėl demografinės padėties. Portugalijos švietimo sistema, ypač suaugusiųjų švietimas ir Trečiojo amžiaus universitetai (U3A), turi savo ypatumų, kurie skiriasi nuo Lietuvos. Apžvelgsime pagrindinius Portugalijos suaugusiųjų švietimo ypatumus, skirtumus nuo Lietuvos ir kaip veikia Trečiojo amžiaus universitetai abiejose šalyse.

1. Suaugusiųjų švietimo specifika Portugalijoje

Portugalijoje suaugusiųjų švietimas skiriamas į formalų ir neformalų ugdymą, akcentuojant nuolatinį mokymąsi bei galimybę integruotis į darbo rinką. Šiame kontekste Portugalija turi kelias programas, kurios yra skirtos žinių ir įgūdžių atnaujinimui, kaip antai „Qualifica“ programa. Ji yra orientuota į kvalifikacijos kėlimą, profesinį mokymą ir pilietinį švietimą, ypač asmenims, neturintiems vidurinio išsilavinimo. Centrų tinklas (Qualifica centrų) dirba su suaugusiaisiais, siekdami jiems padėti įgyti pradinį, vidurinį ar profesinį išsilavinimą.

2. Skirtumai nuo Lietuvos suaugusiųjų švietimo

Suaugusiųjų mokymo programos ir centrai: Portugalija turi plačią nacionalinę programą „Qualifica“, orientuotą į praktinių įgūdžių kėlimą ir kvalifikaciją. Lietuvoje suaugusiųjų švietimas taip pat egzistuoja, tačiau dažniau tai yra savivaldybių ir atskirų mokyklų iniciatyvos arba veikiama per neformalųjį suaugusiųjų švietimą.

Finansavimas ir integracija: Portugalija aktyviai finansuoja suaugusiųjų švietimą per ES struktūrinių fondų lėšas ir siekia didinti suaugusiųjų dalyvavimą mokymesi visą gyvenimą. Lietuvoje finansavimas suaugusiųjų švietimui yra labiau ribotas ir dažnai priklauso nuo projektinių lėšų ar savivaldybių biudžetų.

Dėmesys žinių ir įgūdžių tobulinimui: Portugalijoje suaugusiųjų švietime daugiau dėmesio skiriama praktiniam pritaikomumui – profesinių įgūdžių ugdymui ir kvalifikacijų atnaujinimui. Lietuvoje suaugusiųjų švietimas taip pat apima praktines žinias, bet daugiau orientuojamasi į pilietinio švietimo, kultūros ir socialinio aktyvumo skatinimą.

3. Trečiojo amžiaus universitetai (Universidade Sénior) Portugalijoje ir Lietuvoje

Trečiojo amžiaus universitetai Portugalijoje yra plačiai paplitę ir vadinami „Universidade Sénior“. Jie siūlo vyresnio amžiaus žmonėms galimybę dalyvauti įvairiose paskaitose, kūrybinėse ir sveikatingumo veiklose bei skatinti socialinį ryšį. Šiuose universitetuose paprastai nėra formalaus išsilavinimo reikalavimų, ir jie nesuteikia oficialių akademinių kvalifikacijų.

Portugalijoje U3A veikla remiasi bendruomenių iniciatyvomis, dažnai finansuojama per savivaldybes, labdaros organizacijas ar net bažnyčias. U3A Portugalijoje dažnai veikia kaip socialinės įtraukties projektai, o paskaitas dažnai skaito savanoriai specialistai, profesorai ar patyrę praktikai.

Lietuvoje Trečiojo amžiaus universitetai taip pat yra populiarūs, tačiau jie dažniausiai veikia per nevyriausybines organizacijas, bendruomenių centrus arba universitetus. Lietuvoje dažnai didesnis dėmesys skiriamas neformaliam švietimui, asmenybės tobulinimui, sveikatos, socialinės integracijos skatinimui bei aktyvios senatvės programoms.

Pagrindiniai Trečiojo amžiaus universitetų skirtumai:

Finansavimas ir palaikymas: Portugalijoje Trečiojo amžiaus universitetai dažnai gauna paramą iš savivaldybių ir kitų viešųjų šaltinių, o Lietuvoje jie labiau remiasi nevyriausybinėmis iniciatyvomis ar savanoriška veikla.

Programos turinys: Portugalijoje dažnai dėmesys skiriamas bendruomeniškumo skatinimui ir socialinei įtraukčiai, kai Lietuvoje Trečiojo amžiaus universitetai orientuoti ir į kultūrinį, ir į socialinį asmenybės ugdymą, neretai didelis dėmesys skiriamas kultūrai, kalboms ir sveikatai.

Dalyvavimo lygis ir veiklų pobūdis: Portugalijoje yra stipri savanorių kultūra šioje srityje, todėl kursus dažnai veda profesionalai iš bendruomenės, Lietuvoje kartais trūksta tokio masto savanorystės, todėl kai kur Trečiojo amžiaus universitetai labiau apsiriboja laisvalaikio veiklomis.

Apibendrinant, Portugalijoje suaugusiųjų švietimas ir Trečiojo amžiaus universitetai dažnai turi labiau integruotą ir bendruomeniškai remiamą modelį, akcentuojant kvalifikacijų kėlimą ir socialinę įtrauktį. Lietuvoje suaugusiųjų švietimas ir Trečiojo amžiaus universitetai orientuojasi į saviraišką, pilietiškumą ir socialinį aktyvumą, nors abiejose šalyse siekiama panašių tikslų, kurie yra svarbūs tiek suaugusiųjų mokymuisi visą gyvenimą, tiek socialinei integracijai.

Kelionės metu susipažinome su kolegomis iš Lietuvos, aptarėme ateities bendradarbiavimo perspektyvas. Viena iš galimų sričių – speciali meno, muzikos ir dizaino sričių, kur mūsų lektoriai ir klausytojai-kūrėjai galėtų pasitobulinti, lankydami įvairias parodas ir meno organizacijas, kuriomis Portugalija ypač turtinga.

2024-10-25

TRAIL – Transition to Accessible and Inclusive Learning (Vokietijos, Portugalijos, Italijos, Prancūzijos ir Lietuvos bendras projektas)

https://trail-project.eu/projects-gallery/feel-free-social-club-2/
Maža 4 dalyvių delegacija iš Kauno TAU, Portugalijoje sugalvojo ir pagrindė „Feel Free Social Club“ kalbų mokymosi idėją ir ją jau realizavo Lietuvoje!
Čia įvairaus amžiaus žmonės gali bendrauti, keistis ir mokytis vieni iš kitų užsienio kalba.

2024-01-02

ERASMUS+ finansuojamas projektas TRAIL

Jau pradėjome dirbti su nauju ERASMUS+ projektu „TRAIL – Transition to Accessible and Inclusive Learning” kaip partneriai, kartu su Vokietijos, Prancūzijos, Portugalijos ir Italijos mokymo organizacijomis. Projekto koordinatorius:

Daugiau informacijos čia:

Projekto-santrauka-liet.-pdfParsisiųsti

ERASMUS+ projektas „SENIORS IN THE EDUCATION”

2020m. pabaigoje pradėjome įgyvendinti Lenkijos-Čekijos-Lietuvos 2 metų trukmės projektą SENIORS IN EDUCATION pagal ERASMUS+ programą.

Projekto aprašymas:

Senstanti ES šalių visuomenė yra faktas. Statistiniai 2018 m. duomenys rodo, kad daugiau nei 17% Lenkijos gyventojų yra ‘po darbingo’ amžiaus žmonės. Lietuvoje ir Čekijoje šis santykis viršija 19%.
Fondas „PCKK Education and Development“ veikia Žemutinėje Silezijoje. Šiame regione senjorų yra 24 proc., tikimasi, kad iki 2030 m. jis išaugs iki 28 proc. Vienas iš fondo tikslų yra suaktyvinti ir paremti pensijinio amžiaus žmones. Visų pirma, remti vyresnio amžiaus žmonių švietimą mokymosi visą gyvenimą kontekste.
Svarbus visuomenės gyvenimo kokybės padidėjimo rodiklis yra galimybė visiems ir realus visų dalyvavimas edukacinėje veikloje.
Svarbus pagyvenusio žmogaus gyvenimo elementas yra išlaikyti optimalią psichinę būseną tiek laiko, kiek tai įmanoma. Tyrimai rodo, kad tam padeda treniruotės – įvairios bendros pažinimo veiklos ir fizinės veiklos stimuliavimo formos.
Pastaraisiais metais pastebėjome, kad daugėja „jaunų senjorų“ – aktyvių žmonių, norinčių mokytis, kad neatsiliktų nuo technologinių pokyčių, ir tuo pačiu metu
jie nenori būti tik pasyvūs jiems siūlomų formų dalyviais. Jie taip pat nori inicijuoti, dalyvauti priimant sprendimus ir įgyvendinti projektus. Jie nori pasidalinti savo žiniomis ir patirtimi.
Todėl, būdami suaugusiųjų švietimo sektoriuje veikiantys subjektai, organizuojantys švietimą trečiojo amžiaus žmonėms, norėtume parengti pasiūlymą, apimantį galimybes pasinaudoti senjorų potencialu, žiniomis, įgūdžiais ir patirtimi.
Kartu mes taip pat matome poreikį keisti suaugusiųjų švietimo personalo požiūrį. Vietoj to, kad siūlytume paruoštus sprendimus – sieksime bendros vystymosi poreikių diagnozės, planuosime veiklas su dalyviais – senjorais, pasidalinsime žiniomis ir patirtimis.
Projekto tikslas – padidinti senjorų edukacinį ir socialinį aktyvumą vietinėje aplinkoje, sukuriant galimybes panaudoti savo potencialą, žinias ir patirtį.

Konkretūs tikslai:

  • Padidėjusios organizacijos žinios ir įgūdžiai taikant Studijų rato metodą
  • Senjorų žinių apie galimybes dalyvauti mokantis visą gyvenimą vietos aplinkoje ir šalyse partnerėse didinimas
  • Susipažinimas su įdomiomis darbo formomis ir metodais vyresnėse grupėse partnerių organizacijose
    Projekto tikslai ir įgyvendinimas patenka į 6 prioritetą. „Erasmus +“ programos populiarinimas visiems piliečiams ir kartoms, įskaitant siūlymą edukacinei veiklai ir
    keistis patirtimi vyresnio amžiaus žmonėms, siekiant sukurti ir sustiprinti europietišką identitetą.
    Projekto partneriai yra trys su senjorais dirbančios organizacijos: fondas „PCKK Education and Development“ (projekto vadovas), „Vzdelavaci Institut Stredoceskeho Kraje“ ir „Kauno trečiojo amžiaus universitetas“. Visos šios organizacijos turi poreikį keisti ir plėtoti esamą veiklą, kuri praturtintų esamą švietimo situaciją. Trijų skirtingų patirčių švietimo įstaigų bendradarbiavimas gali prisidėti sukuriant naujas, įdomias darbo su senjorais formas. Kadangi senjorai taip pat bus projekto dalyviai, tarptautinis projekto pobūdis jiems bus papildomas impulsas aktyviai dalyvauti jo veikloje. Projekto dalyviai – trijų šalių neformaliojo ugdymo lektoriai ir klausytojai, kurie turės galimybę vykti į Lenkiją, Čekiją metodologijų tikslinimui ir praktiniams užsiėmimams.
  • Projekto partneriai:
  • Lenkijos (projekto vadovas): Fundacja PCKK Edukacja i Rozwój,

Čekijos respublikos partneris: VZDĚLÁVACÍ INSTITUT STŘEDOČESKÉHO KRAJE


TREČIOJO AMŽIAUS UNIVERSITETO VEIKLOS METODOLOGIJOS IR DARBUOTOJŲ KOMPETENCIJŲ PLĖTOJIMAS

2019m. užpildėme paraišką Suaugusiųjų mobilumo projektui KA1 ir 2020m. pavasarį gavome prašytą finansavimą 16-os mūsų universiteto darbuotojų mokymui ir praktinių įgūdžių lavinimui Ispanijos saloje Tenerifėje.

Mobilumo veiklų dalyvių refleksijos (nekoreguota ir netvarkyta) sudėtos čia:

Fragmentai iš jau 100% sėkmingai įvykdyto šio projekto KA1, kurį užbaigė jau 4-toji mūsų aktyvo grupė, dalyvavusi gegužės 17-22 d. kursuose Ispanijoje, Tenerifėje:

Kursai „Training soft skills necessary to work with seniors”, 2021m. gegužės 17 – 22d., 4-toji grupė.


Kursai ” Non-formal education activities to promote active aging”, 2021m. kovo 28-balandžio 2d., Ispanija, Tenerifė, 3-čioji grupė.


Darbo stebėjimo „Job-shadowing visit” ir kursai „Active learning methodologies to promote active ageing”, 2020m. rugsėjo 6-11d., 1-a ir 2-a grupės.


TECHNOLOGINĖ KŪRYBA TREČIOJO AMŽIAUS UNIVERSITETE

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos finansuojamas Bendrų jaunimo ir vyresnio amžiaus žmonių nevyriausybinių organizacijų projektas, skirtas vyresnio amžiaus žmonių gebėjimams informacinių technologijų srityje ugdyti, „Technologinė kūryba trečiojo amžiaus universitete“, vykdomas pagal 2020 m. lapkričio 16 d. Valstybės biudžeto lėšų naudojimo sutartį Nr. JVAŽ1-1 kartu su Medardo Čioboto trečiojo amžiaus universitetu (MČTAU). Projekto vadovė – Laima Tuleikienė, Kauno TAU projekto veiklų koordinatorius – Rimvydas Velykis:

http://www.tauasociacija.lt/kauno-tau-modernios-ir-siuolaikiskos-jaunimo-pamokos-senjorams



COVID-19 PASEKMIŲ MAŽINIMO PROJEKTAS


Daugiau apie tai, ir kaip sekėsi kitiems TAU asocijacijos nariams, skaitykite čia:

http://www.tauasociacija.lt/kaip-pasinaudojome-subsidija-covid-19-pasekmems-iveikti

KITI KVIETIMAI